5 najlepszych i najgorszych listów z pozdrowieniami na rok 2022 + przykłady

Czy "Hej" brzmi zbyt nieformalnie? Czy "Dear" jest zbyt oficjalne? Rozpoczęcie wiadomości e-mail może być prawdziwym wyzwaniem, zwłaszcza gdy piszesz list biznesowy do kogoś, kogo dobrze nie znasz.

Jeśli uważasz, że powitania w listach biznesowych nie są tak istotne i nie ma potrzeby się na nich skupiać, odłóż te myśli na bok. W rzeczywistości początek e-maila nadaje ton całej dalszej korespondencji. Poza tym odpowiednie rozpoczęcie wiadomości może pomóc Ci wywrzeć na odbiorcy zabójcze pierwsze wrażenie. Może też zmotywować go do dalszego czytania.

Barbara Pachteruważa, że wiele osób zwraca szczególną uwagę na to, w jaki sposób się do nich zwraca. Jeśli Twoje powitanie urazi czyjeś uczucia, z pewnością wpłynie to na opinię danej osoby o Tobie.

Najlepszym sposobem na napisanie wiadomości e-mail jest zachowanie powitania i zakończenia listów biznesowych tak proste, jak to tylko możliwe. Oczywiście zależy to od tego, do kogo piszesz, ale na ogół jest to ktoś, kogo ledwo znasz. Aby pomóc Ci znaleźć idealne pozdrowienie, zebraliśmy najlepsze przykłady powitań w listach biznesowych w 2022 roku. Dodaliśmy też kilka zdań wstępnych, których lepiej unikać.

5 najlepsze powitania w listach biznesowych na rok 2022

1. "Cześć [Imię], ..."

Jeśli chodzi o korespondencję biznesową, "Cześć [Imię]" jest zdecydowanym zwycięzcą i jednym z najczęściej używanych pozdrowień w 2021 roku. Eksperci twierdzą, że że jest to prosty, bezpośredni i skuteczny sposób zwracania się do kogoś, niezależnie od tego, czy go znasz, czy nie.

Choć brzmi to dość nieformalnie, "Cześć" jest jednym z najlepszych oficjalnych powitań w listach biznesowych. Dodając nazwisko danej osoby, zachowasz odpowiedni formalny ton.

"Witam Panie Houston, ...".

Można je również z powodzeniem stosować w zimnej komunikacji, gdy nie znamy nazwiska odbiorcy. Nie krępuj się pytać rozmówcy, czy woli, by zwracać się do niego po imieniu, czy po nazwisku.

Bezpłatne seminarium internetowe: Wystąpienia publiczne w języku angielskim

Poznaj wskazówki i słownictwo, które pozwolą Ci mówić pewnie i zrozumiale przed publicznością biznesową. Dołącz do nauczyciela Tamary na żywo!

  • Zarejestruj się teraz

2. "Witaj [Imię], ...".

Dla tych, którzy chcą dodać bardziej formalny ton do wiadomości e-mail, oto alternatywa - "Witaj [Imię]". Wśród formalnych powitań e-mailowychten sposób wypełnia lukę między "Cześć" a "Droga", zapewniając równowagę między profesjonalizmem a odrobiną swojskości.

3. "Drogi [Imię], ...".

Powitania w listach biznesowych i pozdrowienia zaczynające się od "Drogi" są od wieków używane do zwracania się do ludzi i doskonale nadają się do listów formalnych. Jednak w dzisiejszych czasach brzmi to dość staroświecko. Nie jest błędem używać "Drogi" w e-mailu, ale może się to wydać zbyt formalne (zwłaszcza jeśli użyjesz pełnego "dear sir or madam".

Pozdrowienia tego należy używać, gdy zwracasz się do kogoś lub wysyłasz dokumenty biznesowe, takie jak list motywacyjny, aby pokazać swój szacunek, profesjonalizm i uprzejmość. W tym przypadku można użyć "Dear", a następnie tytułu osoby (Mr., Ms.) i jej nazwiska:

"Drogi Panie Houston, ...".

Jeśli nie znasz płci odbiorcy, użyj pełnego imienia i nazwiska bez tytułu:

"Drogi Alexie Houston, ...".

Unikaj tytułów, które określają stan cywilny - zamiast "Pani" używaj "Pani".

Chcesz dowiedzieć się więcej o pisaniu listów formalnych?

Zapoznaj się z naszym podręcznym przewodnikiem na temat formatowania listów biznesowych. Mamy korepetytorów online w ponad 50 językach.

Preply to jedna z wiodących platform edukacyjnych, która zapewnia lekcje 1 na 1 z certyfikowanymi korepetytorami za pośrednictwem czatu wideo.

  • Znajdź mojego korepetytora online teraz
  • 1456 opinii, "Doskonały"

4. "Pozdrawiam, ..."

Jest to doskonała alternatywa dla "Cześć [Imię], ..." w przypadku, gdy wysyłasz list biznesowy na ogólną skrzynkę e-mail lub nie wiesz, kto jest Twoim odbiorcą. Z drugiej strony, zalecamy dołożenie wszelkich starań, aby dowiedzieć się tej informacji.

5. "Cześć wszystkim..."

Jeśli piszesz do grupy, użyj tego rodzaju pozdrowienia. Przy okazji, jest to jedno z najpopularniejszych oficjalnych powitań w listach biznesowych używane do zwracania się do więcej niż jednej osoby.

Nie należy używać pozdrowień typu "Wszyscy", które brzmią niegrzecznie, ani też pozdrowień "Panie" i "Panowie", które są zbyt związane z płcią.

Popraw swoje umiejętności pisania listów biznesowych - przeczytaj nasz najnowszy artykuł "Jak zacząć list i napisać świetny haczyk".

5 najgorszych powitania w listach biznesowych + przykłady

1. "Hej!"

Rozpoczęcie maila od "Hej!" lub "Hej [Imię], ..." to świetny sposób na rozpoczęcie rozmowy z przyjaciółmi. Ale jeśli chodzi o miejsce pracy, używanie tych niezobowiązujących pozdrowień jako powitania w listach biznesowych w języku angielskim jest niegrzeczne, a nawet lekceważące. Nie jest to profesjonalne, zwłaszcza jeśli piszesz do nieznajomej osoby.

2. "Do wszystkich, których to może dotyczyć, ...".

Jest to najgorszy przykład powitania w liście biznesowym jaki można sobie wyobrazić. Po otrzymaniu e-maila z takim pozdrowieniem Twój odbiorca może pomyśleć: "Ten list mnie nie dotyczy". Poza tym większość osób może wziąć to za zimny e-mail i natychmiast zamknąć.

Nawet jeśli nie masz pojęcia, jak nazywa się Twój adresat, poszukaj informacji na ten temat. Na przykład, starasz się o pracę, ale nie wiesz, do kogo lepiej się zwrócić. W takim przypadku powinieneś dowiedzieć się, jak nazywa się menedżer zatrudniający w danej firmie. Nie możesz znaleźć nic w Internecie? Po prostu zadzwoń do przedstawiciela firmy i zapytaj.

3. "[Błędnie wpisane nazwisko], ...".

Złotą zasadą komunikacji biznesowej jest, aby nigdy nie pisać błędnie imienia odbiorcy. Wiele osób natychmiast się denerwuje, gdy ich nazwisko jest błędnie napisane.

Dla pewności zawsze sprawdź dwukrotnie pisownię imienia i nazwiska danej osoby. Imię i nazwisko można znaleźć w bloku podpisu lub w wierszu "Do". W adresie ludzie często używają swoich imion lub nazwisk.

4. "Cześć [pseudonim], ...".

Jeśli po przeprowadzeniu badań dowiedziałeś się, że dana osoba ma na imię Benjaminna przykład, nie bądź zbyt znany, aby skrócić jego imię do Ben. Zwracanie się do danej osoby za pomocą jej pseudonimu może stać się jednym z dobrych powitań w listach biznesowych tylko wtedy, gdy już spotkałeś adresata lub otrzymałeś odpowiedź z pseudonimem napisanym po Pozdrawiam, Ben.

5. "Dear Sir/Madam, ..."

Dlaczego Twoi odbiorcy mieliby być zainteresowani Twoim e-mailem, jeśli nie masz pojęcia, kim oni są? W rzeczywistości takie formalne pozdrowienia, jak "Dear Sir/Madam" pokazują, że nie interesujesz się odbiorcami, a tym samym tym, czego potrzebują lub szukają.

[subscription_form]

Powitania w liście motywacyjnym

Omówiliśmy najlepsze i najgorsze powitania dla ogólnych listów biznesowych, ale co z listami motywacyjnymi? Stanowią one odrębny gatunek i warto zadbać o to, aby były dobrze przygotowane. Oto kilka profesjonalnych powitań do wyboru.

Pozdrowienia do listów motywacyjnych Kiedy należy go używać
Do wszystkich zainteresowanych, Gdy nie znasz imienia osoby, która będzie czytać Twój list, i chcesz mieć neutralne płciowo, profesjonalne, ale nieco staroświeckie powitanie.
Do kierownika ds. zatrudnienia, Gdy nie znasz nazwiska osoby, która przeczyta Twój list, a zależy Ci na formalnym, ale nowoczesnym powitaniu.
Szanowny Zespół [nazwa firmy], Gdy nie znasz nazwiska osoby, która przeczyta Twój list, a chcesz otrzymać profesjonalne, półformalne pozdrowienie.
Szanowny Panie lub Szanowna Pani, Gdy nie znasz imienia osoby, która będzie czytać Twój list. Kiedyś było to bardzo powszechne, ale obecnie staje się staromodne, ponieważ zakłada, że odbiorca będzie mężczyzną lub kobietą, podczas gdy menedżer zatrudniający może nie identyfikować się z żadną z tych płci.
Szanowny [Imię i Nazwisko], Gdy znasz imię i nazwisko osoby, która będzie czytać Twój list. Jeśli to możliwe, jest to zawsze najlepsza opcja! Postaraj się dowiedzieć, jak nazywa się osoba, do której piszesz.

Słowa końcowe

Język biznesu stale się zmienia, starając się nadążać za nowoczesnymi trendami. Podczas gdy staroświeckie "Dear" traci na znaczeniu, "Hi" i "Hello" znajdują się na szczycie listy formalnych powitań w listach biznesowych. Utrzymuj komunikację biznesową na profesjonalnym poziomie, wybierając pozdrowienia typu "win-win".

Nie wiesz, jak szybko poprawić swój angielski? Zapisz się, aby otrzymywać co tydzień do swojej skrzynki pocztowej przydatne wskazówki dotyczące doskonalenia umiejętności.

Autor

Mariusz Duszyński

Redakcja tlumaczeniabezbiura.pl